mandag den 16. februar 2015

Sådan laver du en madplan


Advarsel: I dag bliver et meget teksttungt indlæg, så sørg for at få tisset af og lav en kop kaffe inden du læser med. 

Noget af det første folk kommenterer på når de kommer herhjem, er vores madplan der hænger i køkkenet. For det første, hvor smart det er at have en tavle i køkkenet, men for det andet, hvor organiseret det virker at have ugens aftensmåltider planlagt på forhånd. Mange bliver en smule intimiderede, med en påstand om at det aldrig ville kunne lade sig gøre hjemme hos dem selv. Men det er løgn. Altså, at de ikke kan gøre det samme hjemme hos dem selv. For faktisk er en madplan ikke voldsomt kompliceret, og en enkelt times forberedelse gør hele ugen meget lettere. Jeg har samlet 4 ugers eksempler på madplaner herhjemme, plus et par tips så du kan komme i gang med at lave en madplan hjemme hos dig.


Inden vi begynder med eksemplerne, synes jeg lige, at jeg vil dele hvorfor vi overhovedet laver madplan herhjemme. Der er 3 enkle grunde.

  1. Vi sparer penge. Fordi vi laver madplan handler vi kun (som regel) en enkelt gang per uge, hvilket betyder at det er nemmere ikke at bruge penge på ligegyldige snacks eller gode tilbud man tilfældigvis falder over, når man handler 3-4 gange om ugen. Hvis du har et fast madbudget, vil du opdage hvor meget lettere det er, at holde dig til det, hvis du kun handler en enkelt gang om ugen.
  2. Vi sparer tid. Fordi måltidet for næste dag allerede er planlagt, tager det kortere tid at gøre klar og faktisk også at lave maden. En klar plan gør det hurtigere at lave mad, og eftersom min mand tit er sent hjemme, er det dejligt at jeg ikke først skal finde på hvad vi skal have, og at maden ikke tager lang tid at forberede. 
  3. Vi spiser sundere. Eftersom måltiderne er planlagt, er det mindre sandsynligt at vi bestiller fastfood eller spiser ude. Det sparer os både for penge og kalorier, og det er jo win-win. 

Okay, nu til selve madplanen. Vi gør det på den måde, at vi (eller jeg, for det meste) bruger et par minutter søndag på at kigge i kalenderen og planlægge hvad vi skal spise hvornår den kommende uge. Det er vigtigt at have kalenderen med i det, for de dage hvor vi fx kommer sent hjem eller skal til et arrangement om aftenen, er det vigtigt at vi spiser noget hurtigt og nemt. Det er fx ikke sådan en dag vi skal spise lasagne, som (ifølge mig) tager lidt længere tid at lave. I vores kalender er vi aldrig hjemme onsdag aften, så der skal der ikke planlægges mad til. Derudover, så indsætter jeg altid en "reste-dag", sådan at vi kan få tømt køleskabet, eller hvis vi nu bliver inviteret hjem til nogen, så kan vi skubbe resten af ugens måltider en dag eller to. Så her er 4 ugers madplaner fra vores køkken:

Uge 1:
Mandag: Tomatsuppe med grøntsagsfyld og flûtes.
Tirsdag: Rodfrugter og kylling i ovnen.
Onsdag:  -
Torsdag: Chili con carne (godt med ekstra grøntsager i).
Fredag: Fisk og søde kartofler i ovnen med spidskålssalat.
Lørdag: Hjemmelavet pizza.
Søndag: Rester.

Uge 2:
Mandag: Kylling og søde kartofler i ovnen.
Tirsdag: Fisk og rodfrugter i ovnen.
Onsdag:  - 
Torsdag: Wok med grøntsager og svinemørbrad.
Fredag: Lasagne med salat.
Lørdag: Hjemmelavet pizza.
Søndag: Rester.

Uge 3:
Mandag: Fisk med bulgur-edamame salat.
Tirsdag: Hakkebøffer med kartofler i ovnen og stegte grøntsager.
Onsdag:  - 
Torsdag: Wraps med oksekød og grøntsager.
Fredag: Omelet
Lørdag: Rester
Søndag: Hjemmelavet pizza.

Uge 4:
Mandag: Wok med oksekød og grøntsager.
Tirsdag: Kartoffel-porre suppe med flûtes.
Onsdag:  - 
Torsdag: Pastagryde.
Fredag: Hjemmelavet sushi.
Lørdag: Hjemmelavet pizza.
Søndag: Rester. 

Nuvel. Bare fordi man har lavet en plan, er det ikke altid at den holder. Nøglen er, for os hvertfald, at sørge for at alle rester eller mad der er blevet tilovers ryger i køleskabet og bliver spist til frokost, eller kommer i fryseren, så vi kan spise det til aftensmad den kommende uge. På den måde spilder man ikke maden, selvom man måske ikke får spist alt det man fik handlet ind til. 

Når du kun handler en enkelt gang om ugen, så er der nogle overvejelser du skal gøre dig. 
  • Hvordan/hvornår bruger jeg de grøntsager jeg handler? Hvis du kun skal bruge en halv squash til et måltid, hvilket måltid spiser du så senere på ugen, hvor du kan bruge resten? Jeg har nogle grøntsager jeg næsten altid køber, og putter i retter gennem hele ugen (uanset om de er en del af den originale opskrift eller ej), fx champignon, squash, rød peber og bladselleri. Eventuelle rester er gode i en omelet søndag til frokost eller aften.
  • Hvilket kød har jeg i fryseren? Fx havde vi noget allerede stegt svinemørbrad i fryseren (en rest fra et andet tidspunkt) som jeg brugte i vores workret torsdag i uge 2. Der er ingen grund til at købe kød, hvis du har noget i fryseren du kan bruge. Af samme grund kigger jeg altid i fryseren når jeg planlægger måltider, så jeg bruger det vi har, i stedet for at købe nyt kød til alle 7 dage. 
  • Hvornår spiser jeg eventuelle rester? Hvis du køber ind til frokost og aftensmad til alle dage, har du ikke mulighed for at få spist rester op. Hvis du er mega god til at bedømme præcis hvor meget du/I spiser, så har du jo ingen rester. Jeg er ikke altid så god til det. Mest fordi jeg godt kan lide at have lidt rester en gang imellem. Hvis det er en stor rest gemmer jeg den til vores reste-aften eller putter den i fryseren, men hvis det er en lille rest spiser jeg den gerne til frokost en dag. Derfor handler jeg kun ind til frokost mandag til fredag. Frokost i weekenden består ofte af en omelet eller rester fra ugen. 
  • Hvad/hvor meget spiser jeg til morgenmad/frokost? Igen, fordi du kun handler en enkelt gang om ugen, er det vigtigt at tænke over hvad du/I spiser til morgenmad og frokost i løbet af ugen, så det også kan komme på indkøbssedlen. Jeg køber også gerne lidt ekstra frugt og nødder, som vi kan bruge til snacks i løbet af ugen. Derudover tjekker jeg, at jeg har ingredienserne til at kunne lave knækbrød eller peanutbutterkugler til vores eftermiddagssnacks. Det minimerer de spontane ture til bageren efter kage, hvertfald i hverdagene. 
Puha! Hvis du stadig hænger på, så kudos! Jeg håber, at overblikket over vores madplan her gør det lidt mere overskueligt at komme i gang. Det tager et par uger lige at komme ind i vanen, men når du kommer så langt, så bliver du  glad for det. Og det samme gør dit madbudget. 100% garanti eller pengene tilbage! Eller.. 100% garanti eller jeg giver en kop kaffe, så jeg kan overtale dig til at forsøge igen. Okay? Så er det bare at komme i gang! 

// Lea

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.