onsdag den 17. december 2014

Opskrift: Knækbrød



I dag skal vi helt ned i gear. Det er i dag onsdag d. 17. december. Vi er halvvejs i den sidste rigtige uge op til jul, og der er præcis én uge til juleaften. Måske mangler du stadig et par julegaver, og måske ligner dit spisebord (ligesom mit) en slagmark, fyldt med tape, papir, bånd, og gaver pakket halvt ind. Og det er helt okay. 


Egentlig ville jeg have delt en jule-opskrift i dag. Julesmåkager, havregrynskugler, opskriften på de lækre peanutbutter kugler jeg fandt for et par måneder siden, eller måske et honningkagehus. Men jeg må bare indrømme at jeg i år ikke når at bage julesmåkager. De pasteuriserede æg jeg købte til havregrynskuglerne i slutningen af november står stadig urørt i køleskabet. Og måske burde jeg føle mig stresset over det, men det gør jeg ikke. Jeg afleverede semester projekt på universitetet i går, hvilket vil sige at jeg lige nu har noget der minder om juleferie, inden jeg tager hul på eksamener i januar. Min plan var at bruge den sidste uge her op til jul, på at bage julesmåkager og gøre alt helt perfekt op til jul, men har jeg ikke lyst til længere. Det eneste jeg har lyst til er at at slappe af og nyde at holde fri. 

Derfor vil jeg i dag opfordre dig til det samme. Slap af. Lad være med at stresse over at du er bagud på kalenderlyset og at der allerede er spindelsvæv i hjørnerne igen. Brug i stedet tiden på at nyde de sidste dage inden jul. Opskriften i dag er en af de nemmeste jeg kender, så gør dig klar til at nyde, uden at yde særlig meget. 

Opskriften er en jeg på et tidspunkt har klippet ud af bladet Isabellas, og efterfølgende har tweaket lidt. 

Til 2 plader knækbrød skal du bruge:
  • 3/4 dl hørfrø
  • 3/4 dl sesamfrø
  • 3/4 dl solsikkefrø
  • 3/4 dl græskarkerner
  • 1 dl havregryn
  • 175 g mel (jeg bruger en blanding af hvedemel og fuldkornsmel)
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 dl vand
  • 1 dl olie
Rør det hele sammen i en skål, så det går en grød-agtigt konsistens. 


Klask halvdelen af din grød på en bageplade med bagepapir.


Tag endnu et stykke bagepapir og læg ovenpå din grød. Glat det lidt ud med hænderne.


Brug en kagerulle til at rulle dejen tyndt ud, indtil den dækker hele pladen. Jeg plejer at glatte efter med hænderne, for at være sikker på den kommer helt ud i hjørnerne og er ca lige tyk overalt.


Tag det øverste lag bagepapir af og brug en skarp kniv til at ridse dejen i den størrelse stykker/mønster du gerne vil have. (Det er nemmere at 'presse' kniven for at lave stykker, i stedet for at 'trække' kniven/skære i dejen.)




Gentag processen med plade nr 2. 

Bages ved 200 grader (varmluft 180) i ca. 15-20 minutter. Hold godt øje med dem undervejs. De må gerne blive lysebrune, men hvis de bliver mørkere kommer de til at smage lidt svedne. Roter eventuelt pladerne undervejs (især hvis din ovn bager lige så ujævnt som min, som kan ses på billederne nedenunder.)



Knæk stykkerne fra hinanden og server for dine venner, familie, naboer eller bare for dig selv.




Og det bedste ved det hele? De er super hurtige at lave og så nemme at alle, både børn og voksne, kan være med til at lave dem. Så glem de komplicerede julekager og lav en gang knækbrød, drik en kop kaffe og nyd dagen. 

// Lea


0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.