mandag den 1. december 2014

Opskrift og DIY: Æbleskiver og flettede hjerter.




I fredags havde jeg besøg af Lise. Vi skulle rigtig julehygge med hjemmelavede æbleskiver, julefilm og flettede julehjerter. 




Alle spiser æbleskiver i massevis i december, og hvorfor ikke lave dem selv? Det er ikke særlig svært, når man lige får styr på den rigtige temperatur på æbleskivepanden og det er ikke fordi det tager meget længere tid. Jeg synes bestemt det er umagen værd og så smager de meget bedre og er ikke så fedtede, som nogle af de æbleskiver man køber kan være. 

Ingredienser ca.  30 stk:
  • 4 dl kærnemælk
  • 3 æg
  • 250 g hvedemel
  • 1/2 tsk. natron
  • 1 spsk. sukker
  • 1/4 tsk. salt
  •  Margarine til stegning

Kom kærnemælk og æggeblommer i en skål sammen med mel, natron, sukker og salt. Rør samme, til dejen er glat. Lad den herefter hvile i ca. 30 min. I mellemtiden pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i dejen. 

Lad æbleskivepanden varme godt op og kom lidt fedtstof i hullerne. Fyld dem ca 3/4 op med dej. Når æbleskiverne har dannet en skorpe vend dem med et spyd, så de bliver runde. Pas på med at panden ikke bliver alt for varm, så kan det være svært at styre. Da panden var varm, skruede jeg ned på lidt over middelvarme. 


Når æbleskiverne er færdige spis dem fx med lækker brombærmarmelade eller prøv med lidt hjemmelavet æblesmør. God appetit :)




Efter æbleskiver og julefilm, hyggede vi med at flette julehjerter. Der findes mange fine skabeloner rundt omkring på nettet. Dem jeg har, er flere år gamle, så jeg kan ikke lige huske, hvor de er fra. 

Jeg er måske lidt fjollet, men hvis jeg får en gave der er pakket ind i noget rigtig fint papir, pakker jeg den altid forsigtigt ud, da man tit kan bruge papiret til mange sjove ting. Julehjerter er ingen undtagelse. 



Når det er noget meget tyndt papir kan det være nemmere at klippe, hvis man lige klipser de 4 lag sammen med en klipsemaskine. Så rykker papiret sig ikke og begge sider af hjertet bliver helt ens.














Glædelig 1. December
// Ann 




0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.