onsdag den 3. december 2014

Opskrift: Toffee- og candy cane vodka + DIY julegaveguide


Det' sørme, det' sandt decembeeeeeer! Den dejligste måned i nissernes land. Og i mit land. Lea-land, landet hvor julemusik er tilladt året rundt. Det ville ikke være dårligt, vel? Eller hvad? Sidespor. Back on track! 


Jeg er SÅ glad for, at det endelig er december! Det føles som om jeg har ventet på december i flere måneder efterhånden, hvilket nok ikke er helt forkert. Noget af det jeg elsker allermest ved december er den hjemmelavede hygge - småkager, bagværk, julepynt (så du Anns julehjerter i mandags? Hvor er de fede!) og, ikke mindst, masser af varme drikke. Måske også hjemmelavede julegaver? Lad os starte med drikkevarerne, så kan vi bevæge os videre til gaverne bagefter.

Sidste år fandt jeg ud af, at når jeg drak varm kakao var det ret lækkert at røre en candy cane (hedder det julestok eller sukkerstang eller sådan noget på dansk?) ud i kakaoen, så kakaoen fik en lækker pebermyntesmag. Derfra kom inspirationen til dette indlægs lille projekt. Og så også fra Pinterest. For hvad kommer ikke fra Pinterest efterhånden? Endnu et sidespor, men helt seriøst, hvis du ikke kender Pinterest endnu (aka inspiration i OVERFLOD), så ved jeg faktisk ikke om jeg skal anbefale dig det, for det er en tidsrøvende, omend fuldstændig fantastisk, hjemmeside. Bare sørg for at du har et par timer tilovers hvis du bevæger dig derind for første gang. Tilbage til opskriften!

Kort fortalt (for sent nu, jeg ved det godt. Jeg er høj på december. Og kaffe.), jeg fandt på at skulle lave vodka med candy cane/pebermynte smag, og nu jeg var i gang ville jeg prøve at lave en lidt karamel-agtig vodka også. Det er så voldsomt nemt, at det eneste du skal bruge for at gøre kunsten efter, er:

  • tomme flasker med prop (jeg købte halvliters patentflasker hos Silvan til 14,95 stk)
  • vodka 
  • smagsgiver
  • en tragt (eller en meget rolig hånd)

Som smagsgivere brugte jeg som sagt candy canes og toffee, men hvis du har lyst til at bruge andet juleslik eller bolcher kan du sagtens det! Det eneste du skal overveje er hvor meget smag der er i slikket og om hvordan farven på slikket er. Hvis du fx laver skittles vodka kan det anbefales at sortere dem i farver, ellers bliver vodkaen ret grumset i farven. Men det bestemmer du selv! Jeg brugte 4 dl vodka i hver flaske, med hhv. 6-8 stykker toffee og 2 candy canes. 

Skær/knæk slikket i mindre stykker, så det kan komme ned i flasken. Hæld vodka over. Lad stå i 2-3 dage indtil alle stykker er opløst. Vend på hovedet et par gange dagligt og også lige inden servering, da der ellers godt kan være lidt bundfald - især i den med toffee. Herunder kan du se hvordan det ser ud lige når det bliver hældt sammen, og til sidst hvordan det ser ud efter et par dage. Smag på det efter et par dage, og se om du er tilfreds med smagen. Ellers kan du tilsætte mere toffee/candy cane. Jeg vil også foreslå at putte en knivspids salt i din toffee vodka, da det virkelig fremhæver toffee-smagen, men pas endelig på ikke at putte for meget salt i. 





Vupti - lækker vodka til at spice dine varme drikke op med! Eller drikke rent. Gør som du vil. Min yndlingsbrug er at putte et shot candy cane vodka i min varme kakao og et shot toffee vodka i min kaffe, men leg med det og find selv din yndlingsvariant. 

Mens du prøvesmager dine nye drikke hører der sig selvfølgelig hyggeligt julemusik til. Jeg har allerede delt et par af mine yndlings julealbums, men troede du virkelig at 3 julealbums er nok til at få mig igennem (oktober, november og) december? Næ nej - der er meget mere hvor det kommer fra! Den her uge hører jeg indtil videre en del gospel julemusik, hvilket er super skønt, hvis du spørger mig. Brug Spotify, Wimp, eller evt. youtube til at søge efter albummet The Preacher's Wife, som er et soundtrack til julefilmen af samme navn. Selve filmen kan også anbefales, hvis man har brug for en feel good julefilm en af de kommende aftener. Det er Whitney Houston der her er i julehumør, og hvordan kan man ikke elske hendes stemme?! Der er bl.a. en lækker version af Joy to the World på cd'en. Hør den! En anden jule-gospel-klassiker er Oslo Gospel Choirs julealbum This is Christmas. Lækker, lækker gospel og lækre, lækre julesange. Især Go Tell it on the Mountain er en af mine favoritter!

Selvfølgelig tager det jo ikke særlig lang tid at gøre vodka'en klar, så mens du hører resten af julemusikken skulle du måske kigge lidt på et par hjemmelavede advents- og/eller julegaver. Her er et lille overblik over forskellige diy's vi har haft på bloggen, og som kunne egne sig til gaver til familie og venner:
- og husk at pakke gaven fint ind!

Puha, det var et langt indlæg! Men det vigtigste - vigtigere end julemusikken, vodka'en og gaverne - vil altid være at nyde tiden med familie og venner. Husk det! Alt andet er bare bonus.

// Lea


0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.