mandag den 17. november 2014

Opskrift: Krydret æblesmør



Her i løbet af efteråret, er der mange der hygger indenfor med vafler eller æbleskiver, sammen med en kop varmt et eller andet. For et stykke tid siden, faldt jeg over en opskrift på æblesmør eller apple butter, og tænkte det kunne være vildt lækkert med en krydret æblesmør til efterårshyggen.




Til opskriften brugte jeg 1½ kg æbler. Jeg brugte en blanding af dem jeg fandt i efteråret. Jeg ved ikke, hvad de forskellige jeg har brugt hedder, men du kan sagtens bruge de æbler du plejer at bruge til æblegrød. Fremgangsmåden er også næsten den samme, men grøden koges længere så den bliver lækker karamelliseret og derudover er spiced op med nogle varme krydderier.

  • 1½ kg æbler 
  • 1½ dl vand
  • 1 dl æbleeddike
  • ca 400 g sukker, jeg brugte rørsukker
  • Vaniljestang
  • Kanel
  • lakridspulver
  • allehånde
  • nelliker
  • kardemomme
  • stjerneanis 

 

Man behøver egentlig ikke at skrælle og fjerne kernehuset, det hele skal igennem en sigte når det er færdigt. 
Skær æblerne i mindre stykker og læg dem i en gryde sammen med vaniljestangen og kog til æblerne er kogt helt ud, jeg gav mit en tur med savblenderen og sigt herefter grøden.Husk at fiske vaniljestangen op inden det hele får en tur med blenderen. :)


Hæld sukker og de stødte krydderier ned i grøden og put de hele krydderier i en tepose, så de er til at sortere fra når æblesmøren er færdig. Lad nu grøden koge under låg ved svag varme til den bliver gylden, 1½-2 timer. Æblesmøret er først færdig når det er blevet godt tykt og ikke flyder for meget sammen, når du tager en skefuld op på en tallerken. Når du er tilfreds med resultatet er det bare med at tage gryden af varmen og du har nu den lækreste æblesmør, du kan bruge til alverdens ting her i efteråret og vintermånederne.


Så er det bare med at fylde det hele på glas, det blev til to mindre glas og et stort, hvor det ene blev brugt til en gave til Lea :) Husk at skylde dine glas i kogende vand inden du fylder æblesmøren på glas.


Her har jeg også brugt æblesmørret oven på skyr til morgenmaden, hvilket giver et lækkert krydret twist. Man kan også sagtens bruge det oven på et stykke lækkert brød, det er kun fantasien der sætter grænser.

Velbekomme :)
// Ann

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.