fredag den 12. september 2014

Opskrift: Lækker brombærsyltetøj

Da min kæreste og jeg var ude at plukke brombær, gemte vi lidt til en brombærsyltetøj. Det er vildt lækkert at træer og buske er fyldt med bær og frugt, som kan bruges til kager, tærter, syltetøj og meget mere. Jeg tænker, at jeg her i efteråret vil bage en masse frugt/bærtærter til fryseren, så jeg kan nyde det hele lidt længere.





Resten af bærrene blev brugt til denne lækre syltetøj, som jeg fandt en lækker opskrift på valdemarsro.dk og har lavet mine egne små ændringer.

Brombærsyltetøj:
  • 4 dl brombær
  • evt 1/2 dl vand
  • 1 1/2 dl sukker
  • 1/2 vaniljestang, kornene derfra samt stilken 
  • Atamon til glasset.
Først halveres vaniljestangen og vaniljekornene skrabes ud og blandes med sukker, så kornene skilles.
Brombær, sukker, vanilje og vaniljestangen blandes godt sammen i en gryde og lad det trække en times tid eller 2. Kog det under låg i 5-10 minutter, mit fik lidt længere da det var meget tyndt. Skold et glas med kogende vand, og efterfølgende med atamon. Så er det bare at fylde den lækre syltetøj på glas. 

Spis den som topping på skyr, yoghurt eller til vafler eller æbleskiver. Jeg er sikker på at der vil være mange lejligheder i efterårets løb, hvor den vil passe perfekt ind, hvis den holder så længe.


// Ann

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.