fredag den 25. september 2015

Opskrift: Æbletærte


Det er jo blevet efterår, og det er da vældig fint, men det er nu lidt koldt. Hvis jeg var en rigtig blogger, så var efterår min yndlingsårstid og min yndlingsdrik var Pumpkin Spice Latte fra Starbucks. Meeeen.. Faktisk synes jeg at efteråret er trist og koldt og deprimerende, fordi det konstant minder mig om at sommeren er ovre og at der er aaaaalt for lang tid til næste sommer. Suk. Der er dog, heldigvis (!) et par gode ting ved efteråret - naturens farver, lækre nyplukkede bær og, ikke mindst, danske æbler. Faktisk spiser jeg næsten kun æbler om efteråret - der smager de bare bedst. 


Vi fik en bunke nedfaldsæbler, og dem skal der selvfølgelig laves æbletærte af - det er jo klart! Opskriften her er en ganske standard opskrift som bare virker hver gang. 

Bund:
  • 140g margarine
  • 225g hvedemel
  • 0,5 tsk salt
  • 5 tsk vand
Hvis du har en foodprocessor kan du mikse dejen deri, ellers kan den også sagtens laves i hånden. Pas på med at røre for meget mel i - hvis dejen driller kan du prøve at sætte den på køl i et stykke tid inden du arbejder videre med den. Rul dejen ud og kom den i bunden af en tærteform. 

Fyld:
  • 600g madæbler i tern (ca. 6 store æbler)
  • 120g sukker
  • 2 spsk hvedemel
  • 1 spsk kanel
Skær æblerne i tern og vend dem sammen med de tørre ingredienser. Kom dem i tærteformen. Top tærten med en crumble (fx en af de to fra dette indlæg) eller lidt ekstra dej. Vi lavede halvanden portion dej og havde dej til bund, flet på toppen og 5 små portionstærter. 

Bag tærten ved 200 grader i 40-50 minutter. Hvis du ikke pensler den bliver den ikke mørk og gylden i farven, så hold øje med om dejen bliver bagt frem for farven på dejen. 





Æbletærte passer desuden fantastisk til en weekendseftermiddag på sofaen med en kop varm te, kaffe eller kakao til, en bog, et par stearinlys og lidt lækker jazzmusik. Hvis du har Spotify kan jeg klart anbefale deres liste Women of Jazz - den er skøn. Jeg hørte den mens jeg bagte æbletærten her, og også mens jeg spiste den - og det gjorde den hvertfald ikke ringere.

// Lea


0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.