mandag den 28. september 2015

Opskrift: syltede asier


Den anden dag opdagede jeg at de havde en asie, i den lokale Super Brugsen, og fik sådan en lyst til at prøve at gøre min mormor kunsten efter, og lave hjemmesyltede asier. Så uden at tænke nærmere over det, tog jeg asien med hjem. Jeg havde ikke lige tænkt på hvilke andre ingredienser jeg skulle bruge dertil.



Efter lidt googleri, kom jeg frem til, at ingredienserne variere meget fra opskrift til opskrift. De havde dog alle det til fælles at der skulle en eller anden form for løg, sennepsfrø, chili og forskellige farver peberkorn. Derudover kan man tilføje bl.a. ingefær, peberrod, lauerbærblade og dildskærme. 
Jeg prøvede med en blanding af det hele.

Ingredienser:
1 asie (ca. 1400 g)
små løg
30 g peberrod
et lille stykke ingefær
en halv pose "sylte krydderiblanding".
øko. lagereddike
ca 500 g. sukker
et par lauerbærblade
3 dildskærme.
Salt 


Start med at skræl din asie.



Flæk den og fjern kernerne og den bløde del. Skær herefter asien i skiver af ca. 1 cm.


Drys med salt og rør rundt. Lad asierne stå med salten i ca. 1 time, så vandet kan trække ud. Skyld herefter salten af og tør asie stykkerne let i et rent viskestykke. 


Hæld herefter asierne over i en rummelig gryde og tilsæt de øvrige ingredienser. Kog det hele op, max 2 min. Skold de glas du vil fylde asierne over i, og fyld herefter asierne på glas, sammen med lidt af løgene, en dildskærm og lidt af krydderierne. Hæld herefter lagen over og luk låget. 


Så er det bare at vente til asierne er færdige, det skulle tage ca. 3 uger. I skal nok få en melding når jeg når dertil. :)
Sylter i nogensinde? Jeg har aldrig prøvet det før, men det var meget nemt, når man først havde fundet alle ingredienserne. Det var især dildskærmene der drillede. Nu har vi ingen have og derfor heller ingen dildplante, men efter at have ledt efter dem i flere dage, dukkede de på mirakuløs vis op i Superbrugsen, så jeg kunne blive færdig med projektet. Jeg læste at man ikke skulle være så bekymret over, hvis der var nogle af krydderierne man ikke kunne finde, man kan sagtens undlade nogle af dem. Jeg vil dog nok bruge alle ingredienserne i "sylte krydderiblandingen."

// Ann

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.