mandag den 29. september 2014

Opskrift: Æblecrumble



Jeg ELSKER at bage kage! Jeg elsker også at spise kage, hvilket jo er ganske heldigt. Når jeg holder fødselsdag eller andre små arrangementer kan jeg gå i flere måneder og overveje hvilke kager jeg skal bage - det er jo en oplagt mulighed for at få prøvet nogle nye opskrifter af! Jeg er allerede godt i gang med at planlægge min fødselsdag i december - madmæssigt altså.
Til hverdag har jeg ikke altid super meget overskud til at kaste mig ud i nye, komplicerede bage-projekter, så der er nemme opskrifter et hit. Af den grund nyder jeg virkelig at bage crumble-kager. Det er super nemt og smager vildt godt - og så kan man jo putte lige præcis det i, som man vil. På den her årstid er det oplagt at bruge æbler, så det har jeg gjort.

Jeg inviterede et par venner på kaffe og kage, og bagte hele to forskellige æblecrumbles - en klassisk æblecrumble med et twist af kokos og en lidt sundere æblecrumble. Jeg fandt opskrifterne i min mors dameblade - om de begge er fra Alt for Damerne husker jeg ikke, men den 'sunde' æblecrumble er hvertfald derfra. 

Lad os tage den klassiske først : Æblecrumble med kokos

Crumble:
125 g smør
50 g hvedemel
25 g kokosmel
25 g havregryn
2 spsk sukker
smør til formen

Skær smørret i tern og kom alle ingredienser i en blender eller foodprocessor, og blend til konsistensen minder om krummer. Hvis man har et lille køkken og derfor ikke lige har en blender eller foodprocessor ved hånden man kan sagtens smuldre smørret sammen med de øvrige ingredienser med hænderne, det tager bare lidt tid (det gjorde jeg). 

Fyld:
4-5 æbler
4 spsk sukker
2 spsk kanel
100 g hakkede nødder

Skær æblerne i tern og vend dem med sukker og kanel. Kom æblerne i en smurt form, drys med de hakkede nødder (jeg brugte mandler og hasselnødder) og top med 'krummerne'.  





Bag den ved 225 grader i 20-25 minutter, indtil den er gylden på toppen. 


Og nu til : Artig æblecrumble

Crumble:
50 g hakkede mandler
50 g hakkede valnødder
1 dl havregryn
1 dl mandelmel*
2 tsk kanel
2 tsk stødt kardemomme
1 nip salt
2 spsk koldt smør
4-5 spsk olivenolie
4 spsk agavesirup (jeg brugte akaciehonning i stedet, og det fungerede fint)

Hak nødderne og bland dem sammen med resten af de tørre ingredienser. Tilsæt smør, olie og sirup, og bland det sammen til det får konsistens som krummer. 

*Hvis du ikke vil købe mandelmel, kan du sagtens lave dit eget. Smut mandlerne og blend dem fint, så har du mandelmel. 

Fyld:
5 æbler, gerne syrlige
2 spsk agavesirup
4 tsk kanel
smør til fadet 

Skær æblerne i tern, dup dem tørre og vend dem med sirup og kanel. Fyld dem i et smurt fad, top med 'krummerne' og bag den ved 200 grader i 30-40 minutter. Jeg gav den 35 minutter, og den blev lidt mørkere end jeg gerne ville have haft, så hold øje med den undervejs.





Tip: Hvis du har husdyr, så pas på de ikke stikker snuden i kagen - de kan åbenbart også godt lide æblecrumbles.


Så kommer den sjove del - at smage på kagerne! Jeg var ret begejstret for begge kager, og det samme var mine gæster, men hvilken der var favorit skiftede lidt. Overordnet set vandt den klassiske æblecrumbe med kokos, men jeg var faktisk overrasket over hvor godt den 'sunde' version smagte. I mit hoved har jeg allerede kombineret de to opskrifter for at få den ultimative æblecrumble, men der går nok lige lidt inden jeg får afprøvet den. 







Crumblen kan selvfølgelig bruges med andet fyld end æbler - brug den med bær eller andre frugter, som fx pærer eller blommer. 

Velbekomme!

// Lea

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.