onsdag den 26. november 2014

DIY: Flettede julestjerner



De flettede julestjerner er noget af det hyggeligste, og så synes jeg også at det er noget af det pæneste julepynt. Hvis man bare er en lille smule tålmodig, kan alle være med.


Der er virkelig kommet mange forskellige stjernestrimler de seneste par år. Hvis man er til farver og mønstre, er det et rent slaraffenland man kan boltre sig i. 


Hvis man ikke lige kan finde den farve eller det mønster der matcher årets juletema, kan man sagtens selv lave sine strimler. Sidste år fik jeg en julegave pakket ind i det her flotte, sorte og lidt kraftige papir. Det gemte jeg, da jeg tænkte at, det kunne jeg sikkert godt bruge til et eller andet. Og ganske rigtigt, da jeg den anden dag skulle rydde lidt op, kom det frem af gemmerne og jeg tænkte at det ville passe perfekt til årets flettede julestjerner. Så med en lineal, en hobbykniv og et skæreunderlag og en rolig hånd, kan du skære dine egne strimler. Jeg valgte mine strimler skulle være 1 cm i bredden, og ca 26 cm lange.

Jeg har også før delt de stjerne strimler jeg har købt i to, da jeg ikke har kunne finde nogle der var tyndere. Jeg leder stadig efter stjernestrimler i metallisk guld, under 1 cm. Jeg håber de dukker op i år. Giv endelig lyd fra jer, hvis i kender et sted, hvor de har dem :)


Til en almindelig stjerne skal du bruge 4 strimler. Hvis du har købt dem er de sikkert allerede foldede. Hvis du selv har lavet dem, fold dem da på midten.


Første step er at samle de 4 strimler så de dannet en fast firkant. Tag en strimmel og fold en anden rundt om, med den foldede kant mod den anden strimmel.


Stram til, og strimlerne låser nu om hinanden så firkanten bliver fast. 


Vend det hele om. tag en strimmel og træk den igennem det det modsatte tern i firkanten. Gør dette 4 gange, så er firkanten helt låst, og nemmere at arbejde med. Nu har du 8 strimer, to fra hver side af firkanten. 


Nu skal vi til at lave stjerne kanterne. De første vi skal lave er de flade. Du starter med en strimmel, hvor du kan fører enden ind samme vej den er kommet ud.
Først skal du bukke strimlen bagover og danne en trekant, som vist på billedet.


Herefter folder du den forover og danner endnu en trekant ved siden af den første.


Fold trekanterne så de kommer til at ligge ovenpå hinanden og træk enden igennem strimlen i firkanten, så du låser kanten fast.


Du laver de foregående steps ved de tre andre strimler. Så du får 4 spidser og enderne nu er inde midt i firkanten.


Nu vender du stjernen om, og folder spidser på de 4 strimler på denne side. Følg fremgangsmåden fra den anden side af stjernen.


Nu er begge sider ens, og alle strimlerne stikker ud fra midten af firkanten, 4 på hver side.


Nu skal vi til at lave de bløde spidser. En af strimlerne skal nu bukkes let bagover, uden den bliver foldet. Under strimlen kan man nu se et hul, det skal vi bruge i næste step. Den strimmel til venstre for den du har løftet, skal du nu bukke bagover og danne endnu en trekant.


Enden føres nu ind i hullet under den strimmel du har bukket forover. Strimlen dukker nu frem i den flade spids.


Du kan nu klippe de strimler af der, efter de bløde spidser er lavet, kommer ud af en af de flade spidser. Hvis vi vil være sikker på ikke at komme til at klippe i en af de forkerte, vend da stjernen om og gentag de forrige steps og lav bløde spidser på denne side også.

'

Det kan måske værre nemmere at folde trekanten på alle 4 strimler fra starten, så kan man nemmere se hvor enden af strimlen skal hen.


Så er det bare at klippe det resterende af enderne af, og du har en flot julestjerne.


De fleste kender nok allerede den almindelige flettede julestjerne. Senere i december vil jeg vise en guide til en anden flettet julestjerne, der er blevet en af mine favoritter.

Julestjernerne kan bruges til alle mulige ting. Jeg har selv brugt nogle i min adventsdekoration og i en juledekoration i får at se senere i december.

Du kan også folde nogle rigtig store nogle, til at hænge i vinduet. Hvis man kan få fat i en rulle bonpapir, uden firmalogo på og gerne i lidt kraftig kvalitet kan du klippe dine egne strimler til en stor stjerne. Tyndere papir kan også bruges, man skal bare være lidt mere forsigtig med de ikke bliver kvast.

God fornøjelse med fletteriet.
// Ann

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.