fredag den 19. februar 2016

Opskrift: Glutenfri vaniljemuffins


Jeg elsker virkelig at bage, og noget af det der fascinerer mig ved at bage, er at erstatte almindelige typer mel (hvedemel, fuldkornsmel, speltmel, osv) med noget lidt mere specielt, især hvis det betyder at kagen så bliver glutenfri. Min svigerinde er glutenallergiker, så når jeg falder over en god glutenfri opskrift skynder jeg mig at gemme den, så jeg får opbygget et lille lager af glutenfri opskrifter jeg kan ty til når hun kommer på besøg. Jeg har efterhånden fundet glutenfri opskrifter på mange forskellige slags kager, men til gengæld synes jeg det har været svært at finde en god glutenfri opskrift på almindelig kage - skærekage, muffins, osv. - så nu har jeg lavet min egen. Det er første forsøg, men jeg synes alligevel at den blev god - smagen er der hvertfald ikke noget i vejen med. 


Jeg tog udgangspunkt i en almindelig opskrift på vaniljemuffins, men erstattede hvedemelet med en glutenfri blanding jeg selv lavede. 

Vaniljemuffins:                         10 stk.
  • 125 g hvedemel eller 80g hirsemel + 30 g kartoffelmel + 15 g kokosfibermel*
  • *3 tsk knuste chiafrø, hvis den glutenfri melblanding benyttes
  • 125g sukker
  • 1,5 tsk vaniljesukker
  • 1,5 tsk bagepulver
  • 50g blødt smør
  • 125 ml mælk
  • 1 stort æg
Bland mel, sukker, vanilje, bagepulver og eventuelle chiafrø i en skål. Smuldr smørret i melblandingen og rør det sammen. Kom halvdelen af mælken i og rør indtil dejen er klumpfri. Pisk resten af mælken sammen med ægget og rør det i dejen. Fordel dem i muffinsforme og bag dem i 20-25 minutter ved 175 grader. 


På grund af hirsemelet bliver kagerne ret mørke i farven og lidt mere fyldige i smagen, men de smager stadig af vanilje. Jeg pyntede kagerne med en standard vaniljefrosting tilsat 1 tsk instant kaffe. Afhængig af hvilket mærke instant kaffe du bruger bliver det ikke nødvendigvis opløst i din frosting, men fungerer som en slags kaffecrunch i din vaniljefrosting. Det er ret lækkert, hvis du spørger mig. Hvis du hellere vil have kaffen opløst kan du opløst den i 1 spsk kogende vand, og bruge kaffen i stedet for noget af mælken der ellers skulle i din frosting.


Vaniljefrosting:
  • 250g flormelis
  • 1 tsk vaniljesukker
  • 75 g smør
  • ca. 2 spsk mælk (eller 1 spsk mælk og 1 spsk kaffe)
Bland flormelis og vanilje, og smuldr smørret i blandingen. Pisk det ved lav hastighed, mens du tilsætter mælk/kaffe, lidt ad gangen. Pisk indtil det er let og luftigt, og har ændret farve fra gullig til hvid, mindst 3-4 minutter. 

Fordi der ikke er gluten i kagerne, smuldrer de lettere end andre muffins. Spis dem derfor med gaffel eller teske, så du ikke lige pludselig taber halvdelen af din lækre kage.




God weekend!

// Lea





0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.