fredag den 22. januar 2016

Flyttetips & tricks


Sådan her ser min stue ud pt, for i lørdags flyttede min mand og jeg i ny lejlighed. Før det har jeg flyttet en 5-6 gange i mit liv, og jeg har efterhånden fundet nogle små smutveje der kan gøre det en smule lettere at håndtere nedpakning af utallige flyttekasser og møbler. Så her kommer mine bedste flyttetips & tricks:



  • Start med at pakke i god tid. Du kan altid pakke de ting ned du godt kan undvære i lang tid - vinglas, serveringsfade, bøger du har læst, osv. 
  • Rengør inden nedpakning. Hvis du tørrer dine ting af for støv efterhånden som du pakker dem, vil det være meget lettere når du skal pakke ud igen. Selvfølgelig, afhængig af opbevaring og hvor lang tid tingene er nedpakkede, vil dine ting ikke være lige så skinnende når du tager dem op af kassen, som da du puttede dem i, men det vil alligevel lette dit arbejde en del at du ikke skal hovedrengøre alting oveni at du skal pakke ud.
  • Køb flyttekasser løbende. Jeg skal altid bruge flere flyttekasser end jeg tror, men hvor mange flere er det lige? Vi købte vores flyttekasser i Silvan, hvor man kunne købe 10 for en bestemt pris. Vi startede med at købe 10, fyldte dem, købte 10 mere, fyldte dem, og kunne se at 10 mere ville være nok. Det gav også en slags overskuelig process at tage tingene hen ad vejen.
  • Organisér dine flyttekasser. Der er mange forskellige systemer man kan bruge. Det der fungerer bedst for mig, er at krydse rummet af på kassen (køkken, stue, værelse, osv) og derudover numerere kasserne efterhånden som de bliver fyldt. Numrene skriver jeg i en lille notesbog, hvor jeg også skriver det meste af indholdet af den kasse. På den måde kan jeg hurtigt finde ud af hvor glas og tallekerner til køkkenet befinder sig, selvom alle kasserne er stablet sammen. Man kan også skrive inventar på selve kassen eller bruge et farvekodesystem. Gør det der giver mest mening for dig.
  • Pak en overlevelseskuffert. Sørg for at pakke din toilettaske, ekstra tøj, evt. din bærbare eller andre ting du ved du skal bruge i løbet af et par dage efter flytningen i en kuffert og sørg for du ved hvor den er at all times. Det gør at du ikke skal til at rode i kasser efter skiftetøj og tandbørster i de første par dage - for hvem får pakket ud på 2 dage? Ikke mig.
  • Sørg for at gøre rent i alle skabe i lejligheden inden du flytter ind. Hvis du kan stille dine ting direkte ind på hylder i køkkenet uden at skulle finde dine rengøringsting frem først, går det meget hurtigere med at pakke ud.
  • Fokusér på et rum/hjørne først. Når du pakker ud, så sørg for at rydde et område du kan bruge. Vi fik ret hurtigt ryddet og etableret et sofahjørne, så vi har et sted at sidde og spise, og et sted at slappe af fra flytterodet. Det gør det en smule mere overskueligt, at du der er et sted du kan være.
  • Slap af. Rom blev ikke bygget på én dag. Du pakker ikke dine lejlighed ud på én dag, måske ikke engang på én uge. Og det er okay. Du har andre forpligtelser - arbejde, studie, osv. Lyt til din krop. Du kan ikke holde til at være igang 24/7. Sørg for at holde lidt pauser fra flytterodet og udpakningen - det vil give dig meget mere energi til at pakke ud når du så gør det. 

Har du nogle gode råd om nedpakning, flytning og udpakning? Der er mange flere råd og tips end dem jeg er kommet med her - fx en fin artikel her - men for mig er de ovenstående 8 råd de vigtigste når jeg flytter. Hvad gør du når du flytter? Har du nogensinde hyret et professionelt flyttefirma? Det lyder fristende at lade alle andre gøre arbejdet for en, gør det ikke?

// Lea

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.