mandag den 26. oktober 2015

Opskrift: Figenmarmelade


Da jeg var hjemme for at besøge mine forældre for nogle uger siden, så jeg at de havde en del meget modne figner på deres figentræ. Jeg spurgte derfor, om jeg ikke måtte få dem med hjem og prøve at lave hjemmelavet figenmarmelade.





På træet var 9 meget modne og lettere rynkede figner. Hvis man ikke har et figentræ kan man stadig finde friske figner i supermarkederne. Men de er ikke nær så modne og søde i smagen.


Til figenmarmeladen brugte jeg:

ca. 450 g friske figner
125 g. rørsukker
saften fra 2 appelsiner
saften fra 1 lime

Vask fignerne og fjern stilken. Skær fignerne i mindre tern og kog dem i en gryde sammen med sukker, appelsin- og limesaft. Lad fignerne koge møre ved svag varme i ca. 20-30 min. Tag herefter låget af og lad det tykne. Rør i marmeladen engang i mellem. 

Når marmeladen har den rigtige konsistens, kommes den i skoldede glas, som lukkes med det samme.   




Her har vi spist marmeladen på knækbrød, men ellers kunne man bruge den til det helt store ostebord. Eller til vafler eller pandekager.
// Ann

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.