onsdag den 28. oktober 2015

Bag om bloggen og instagram


I dag bliver ikke om en opskrift, DIY eller noget i den dur - i dag vil jeg bare gerne snakke lidt med jer om noget jeg længe har tænkt over, nemlig hvordan vi fremstår overfor hinanden.


Personligt elsker jeg instagram, og kan bruge alt for lang tid på at sidde og scrolle igennem det ene flotte eller humoristiske billede efter det andet, men jeg kan også godt mærke at jeg ikke må lade mig fange for meget ind af det. Vores brug af sociale medier gør det utrolig let at fremstille vores liv som mere eller mindre perfekte. Hvis I kigger på denne blogs instagram ser I kun billeder af det vi vælger at vise jer - glimt fra vores hverdag og projekter/opskrifter fra bloggen. I ser ikke al rodet der følger efter en opskrift. I ser ikke frustrationen når tingene ikke bliver som vi havde forestillet os. Og I ser slet ikke de projekter der ender i skraldespanden.

Det giver jo god mening, at vi kun deler de gode ting med hinanden. For mig bruger jeg min personlige instagram som et slags album over hyggelige stunder jeg gerne vil huske. Jeg vil ikke huske ting der går galt, skænderier eller andre negative situationer, så derfor tager jeg ikke billeder af det. Jeg deler det der går godt i mit liv, og på samme måde er det her på bloggen - vi deler de ting der går godt, og vi deler de ting vi tror I også vil kunne bruge til noget.

Rod efter kagebagning. 

Alligevel er det vigtigt at huske på, at ingens liv er ligesom på instagram. Og det bør vi derfor heller ikke forvente af hinanden. Jeg kan godt tage mig selv i, at ville bage en ny og wow-fremkaldende kage hver gang jeg får folk på besøg, men det putter et pres på mig selv der slet ikke er nødvendigt. Derudover skaber det faktisk også et pres på mine gæster. Har I tænkt over det? Det gik først op for mig for nylig. Når jeg hver gang de kommer på besøg disker op med alt muligt lækkert og nytænkende, så kan mine gæster pludselig føle usikkerhed ved at skulle invitere mig hjem til dem, hvis de ikke har samme overskud. Det sætter faktisk mine gæster i en ubehagelig situation, hvor de måske slet ikke har lyst til at invitere mig hjem til dem. Og det er jo slet ikke det jeg ønsker!

Det er ingen hemmelighed at jeg er lidt af en kaffesnob når jeg er derhjemme. Jeg elsker at nyde en god kop kaffe, lavet af friskkværnede bønner med lige præcis den syrlighed og fylde jeg bedst kan lide. Men jeg kunne aldrig finde på at forvente den samme kaffe når jeg er på besøg hos andre. Derhjemme ville jeg aldrig drikke en kop instant kaffe, men hvis jeg er hjemme hos andre ville jeg aldrig afslå en kop instant kaffe, hvis det er det de byder mig på. Og den attitude skal jeg huske at gøre tydelig overfor andre - så de ikke tror at jeg forventer alt muligt fra dem, når jeg kommer på besøg.

For at kæmpe lidt imod instagrams perfekthed har jeg givet mig selv en udfordring - nemlig at jeg skal huske at invitere gæster i mit rodede hjem. Jeg skal huske at en købe-småkage kan være lige så god som hjemmebag, fordi det måske i sidste ende handler om samværet frem for kagen. Jeg skal huske at jeg ikke behøver at putte alt muligt pres på mig selv, men at jeg gerne må åbne døren og armene selvom der mangler at blive støvsuget og ligger lidt vasketøj rundt omkring.

Så hvem har lyst til at komme forbi til Karen Volf småkager og en kop instant kaffe?

// Lea

P.S. Har I set at vi har fået en facebook side? Giv den gerne et like, så bliver I opdateret når der sker noget nyt her på bloggen.

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.