onsdag den 30. september 2015

Status på sommerlæsningen


Jeg havde utrolig lang sommerferie i år, til gengæld havde jeg ingen penge, hvilket betød at jeg fik læst en hel masse bøger. Det hang nok meget sammen med at jeg i maj var i England og Wales, hvor jeg købte nogle bøger med hjem fra. Det smittede af på min læselyst, og jeg kom også til at købe et par ekstra bøger herhjemme hen over sommeren. Derudover er biblioteket jo altid behjælpelig med lidt nyt læsestof. Jeg fik læst mange meget forskellige slags bøger, så jeg tænkte at jeg lige hurtigt ville gennemgå nogle af de bøger jeg fik læst - måske du kunne få lyst til at læse dem?



Africa39 er en samling af noveller og uddrag fra romaner skrevet af forfattere fra Afrikanske lande syd for Sahara. Hvis man har svært ved at holde koncentrationen en hel roman igennem, er noveller en god afveksling. Der er helt sikkert nogle guldkorn af historier gemt i denne bog, selvom alle noveller langt fra er ens i stil eller kontekst. 

Ghost Flight er en ny spændingsroman af Bear Grylls. Bear Grylls er overlevelsesekspert og tidligere medlem af de Britiske Special Forces, så romanen har massere af spændende detaljer. Jeg har læst en del af hans bøger, der har omhandlet hans opvækst og liv, og jeg er stor fan af ham. Jeg må dog indrømme at jeg var lidt skuffet over denne bog, men spændingsromaner er heller ikke min yndlingsgenre. Min mand, som meget sjældent læser, synes dog at den er rigtig god, fordi den er action-packed og let læselig. Den er endnu ikke udkommet på dansk, men sproget er ikke kompliceret, så de fleste kan være med selvom den er på engelsk. 

Jordens Søjler har jeg længe villet læse, men har først fået det gjort her i september. Lad dig ikke skræmme af de mange sider, for historien er virkelig spændende og man bliver suget helt ind. Jeg læste den på et par uger, også selvom jeg var startet på universitetet igen, og derfor læste en masse fagstof ved siden af bogen - så ved man at den er spændende! Jeg vil helt sikkert anbefale den, også selvom jeg synes den er lige rigeligt grafisk til tider. 

To Kill a Mockingbird har jeg læst før, men da jeg så at fortsættelsen til den ville udkomme her til sommer blev jeg nødt til lige at få den genopfrisket. Det er en klassiker, og derfor mener jeg at den er et must-read. Det er en meget stærkt historie om at vokse op i syden i USA i 1930'erne, og det er den eneste bog der har fået mig til at fælde en tåre. På dansk hedder den Dræb Ikke en Sangfugl.

Go Set a Watchman er fortsættelsen til To Kill a Mockingbird, og selvom den ikke helt kan måle sig med 1'eren, så er den bestemt værd at læse! Den vender tilbage til samme historie og personer vi møder i 1'eren, men ender med et helt andet tema end man som læser tænker sig til i starten.

Poems That Make Grown Men Cry er en digtsamling, men ikke på den helt traditionelle måde. Bogen samler 100 fremtrædende britiske mænds yndlingsdigte og deres forklaringer på hvorfor lige netop dette digt er noget særligt. Hvis man har en lille svaghed for poesi, men godt kan køre lidt død i det, er denne bog perfekt. Man kan læse så mange eller få afsnit som man har lyst til, lægge den fra sig, og tage den op igen uden at skulle bekymre sig om at have glemt tidligere sammenhænge eller andet. Af de mænd der er med kan bl.a. nævnes Tom Hiddleston, Daniel Radcliffe, John Le Carré, Stephen Fry og Hugh Bonneville.

Der Var Engang en Mand af Maise Njor er en let og humoristisk fortælling om en mand der oplever en midtvejskrise og reagerer en smule voldsomt - nemlig ved at køre mod Afrika med det eneste formål at køre igennem en stor mudderpøl med sin skinnende bil. Helt sikkert værd at læse hvis man mangler en let og sjov bog på en regnvejrsdag.


Jeg har virkelig nydt at have tid til at få læst lidt mere, og kan mærke at jeg allerede savner det lidt. Jeg glæder mig til juleferien, hvor der forhåbentlig er lidt mere overskud til at læse andet end blot universitets-læsning. Hvad læser du for tiden, og er der noget du kan anbefale?

// Lea 

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.