mandag den 23. februar 2015

DIY: hjemmelavet etui til kameraobjektiver


Jeg har efterhånden et par forskellige objektiver til mit kamera, og jeg vil gerne have at de er rigtig godt beskyttede når jeg har dem med på tur. Min kamerataske har et specielt etui til selve kameraet, så jeg satte mig for at sy et lidt tykkere etui til et af mine objektiver. 


Jeg fik ikke lige taget billeder undervejs, men jeg håber min beskrivelse alligevel kan give et billede af hvordan jeg kom frem til det færdige resultat. 

Til etuiet skal du bruge
  • en symaskine
  • sytråd
  • liggeunderlag
  • tekstilvoksdug
  • Snor
  • En dobbelt snorstopper (Anede ikke at den hed sådan, men sådan en der strammer en snor :) )

Jeg startede med at sætte objektivet på liggeunderlaget og tegnede en cirkel rundt om + 0,5 cm, og klippede den ud. Den runde skal fungere som bund.

Derefter målte jeg højden på objektivet + 1 cm x omkredsen + 1 cm. og tegnede det af. Rektanglet skal også klippes ud, det skal fungere som selve røret. 

Derefter tegnede jeg to cirkler på tekstikvoksdugen ca. 1,5-2 cm større end liggeunderlagscirklen. 

Tekstikvoksdugstykkerne der skal syes på rektanglet, skal være ca. 2 cm bredere end liggeunderlaget og ca 15 cm. højere. Der skal være plads til en løbegang og til at der er stof nok til at kunne lukke sammen i toppen når man strammer snoren. Det er bedre at den er for høj end for lav.

Læg det runde stykke liggeunderlag imellem de to runde stykker stof og enten zikzak hele vejen rundt, eller en overlock søm. Du skal sy så tæt på liggeunderlagets kant som du kan, selvom det kan være lidt svært at få foden til at blive på kanten.

Læg derefter det andet stykke liggeunderlag imellem to to stykker rektangulere stof, og enten zikzak hele vejen rundt, eller brug overlock i bunden og de to sider. Start ikke helt oppe i toppen af siderne, da der skal være plads til løbegangen. Du kan også starte med at lave løbegangen først, og sy rund om liggeunderlaget bagefter. 

Sy derefter siderne sammen, så du får et rør. husk at sy siderne sammen så folden på løbegangen kommer til at være på vrangen.

Så mangler du bare at bunden skal syes på røret. Jeg synes det var nemmest at presse bunden ind i røret, men den zikzakkede kant skal stadig stikke udenfor og skal syes sammen med den ziksakkede kant på røret. når der er syet rundt, skal den bare vendes. (bare og bare, for det er ikke helt så nemt, med alt det liggeunderlag i. 

Med en sikkerhedsnål trak jeg snoren igennem løbegangen. og satte den dobbelt snorstopper på. Til slut bandt jeg en kysseknude på enderne, så jeg er sikker på at snoren bliver hvor den skal.




Så er jeg klar til forår og en masse fototure.
/ Ann

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.