fredag den 23. januar 2015

Opskrift: Mexican hot chocolate


Jeg drikker en del varm kakao for tiden, helst med et shot af min pebermyntevodka jeg lavede i december. Det smager bare  godt! Den anden dag havde jeg dog lyst til noget lidt mere krydret, så jeg tænkte at jeg ville forsøge at lave den slags varm chokolade man kan få i mellemamerika. Da jeg var i Guatemala smagte jeg en kop, og den er slet ikke sød på samme måde som vi kender varm kakao herhjemme. Den er mere fyldig og krydret i smagen, hvilket gør at den også mætter på en hel anden måde. 


Der er massere af opskrifter på mexican hot chocolate på nettet, men jeg prøvede mig lidt frem, indtil jeg fandt den smag jeg ledte efter. Fordi smagen bliver så fyldig, behøver man ikke mere end en lille kop hver - det er rigeligt med den intense smag. 

Du skal bruge:
  • 5 dl mandelmælk (man kan også bruge almindelig mælk, jeg kan bare bedst lide smagen af mandelmælk til varm chokolade)
  • 75 g grofthakket mørk chokolade (jeg bruge 80%. Hvis du bruger 70% kan det være du skal bruge lidt mindre sukker)
  • 3 1/2 spsk sukker
  • 1/2 tsk kanel
  • 1/2 tsk vanilje ekstrakt
  • 1/4 tsk kardemomme
  • 1 knivspids stødte nelliker
  • 1 knivspids cayenne peber
Bland det hele i en gryde og varm langsomt op. Pas på med mængden af nelliker og cayenne peber - det er bedre at smage til senere, end at putte for meget i fra starten. 

Efterhånden som chokoladen smelter ud i mælken bliver den helt tyk og cremet, og smagen ender med at være mere hen af chokolademousse end varm chokolade. Server i små kopper eller glas, gerne med en ske til, da den næsten kan virke for tyk til at drikke. En klat kølig pisket fløde på toppen ville bestemt klæde den, og en kop lidt bitter kaffe til ville komplimentere smagen ganske fint.







Brug den som en lækker dessert eller en eftermiddagssnack. 

// Lea

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.