onsdag den 19. november 2014

DIY: Adventskrans



Nu er der ikke længe til december, og ligesom pakkekalenderen skal laves i god tid, er det også rart ikke at stresse med adventskransen. I dag vil jeg dele min adventskrans for i år, og så vil Ann dele hendes version på fredag. Jeg glæder mig til at se, hvad hun finder på!


Jeg har brugt:
  • isoleringsrør af skum (fås bl.a. i Silvan)
  • malertape (eller gaffatape)
  • rosmarin
  • stedsegrønne grene
  • plastikgrene
  • ståltråd
  • 4 bloklys på spyd
  • valgfrit: pynt til kransen

Også valgfrit: Hund, der ikke vil lade pynten være.


Jeg plejer at bruge en halmkrans at binde rundt om, men i år sparede jeg et par kroner (måske 10-15 kr) og købte et isoleringsrør i Silvan istedet. Hvis du også køber et isoleringsrør, så start med at tape røret sammen. Gaffetape holder nok bedst, men jeg brugte malertape, og det holder også fint. 


I stedet for det traditionelle gran brugte jeg stedsegrønt, rosmarin og et par plastikgrene med glimmer. Gran eller andre grene der holder sig grønne fungerer også udmærket. Brug hvad du har liggende eller kan få fat i til rimelige penge.


Tag din krans og læg et bundt stedsegrønt på. Hold det fast mens du begynder at vikle ståltråd omkring enden.


Vikl det godt fast, men sørg for, at toppen af bundtet stadig er løst.


Tag et nyt bundt, og læg længere ned ad kransen, så toppen dækker der hvor du har viklet ståltråden omkring det forrige bundt. Vikl ståltråden omkring enden om det nye bundt. 


Fortsæt på denne måde ned ad kransen, med at dække ståltråden med nye bundter. Skift mellem de forskellige slags grene du har til rådighed. Sørg for, at du dækker kransen for oven, på ydersiden og på indersiden. Lad kransen ligge mens du vikler den ind - bagsiden behøver ikke at blive dækket.


Efterhånden som du kommer rundt om kransen, kan der komme en del tykke ender der stikker ud. Du kan klippe dem af efterhånden, eller vikle dem godt fast og så vikle tilbage igen, klar til et nyt bundt.


Fortsæt rundt og rundt, hele tiden skiftende mellem de forskellige slags grene, indtil du er ved at nå enden. 



Når du kommer til hvor du startede, lægger du bundter ind under den løse top fra det allerførste bundt og vikler det godt fast. Klip ståltråden, og fastgør enden på bagsiden (jeg stak den ind under der, hvor jeg havde viklet, så den ikke kunne gå op, ligesom når man hæfter en snor).

Et styks bundet krans, færdig! 

Afhængig af bundternes størrelse, samt hvordan du lægger bundterne tilrette efterhånden som du kommer rundt om kransen, kan du styre hvor pjusket den bliver. Jeg gik efter det lidt pjuskede look, som jeg synes blev ganske fint.




Til pynt på kransen købte jeg nogle små bloklys på spyd, nogle små perler med guldindfatning på nål, flettede stjerner og grankogler. Man kan bruge lidt præcis hvad man har lyst til. Sløjfer, stjerneanis, kanelstænger, glimmerspray eller hvad man har liggende og synes passer til. 



Sæt det hele til rette, og din adventskrans er klar!





 Det er da lige til at komme i julestemning af! Hvis du har brug for lidt hjælp til julestemningen kan der eventuelt gøres brug af julesange på Spotify, Wimp eller lignende. For tiden hører jeg Michael Bublé - Christmas, Basix - Christmastime og Frank Sinatra - Christmas Songs. De kørte også hele tiden i baggrunden, mens jeg bandt min krans.




Hvordan skal din adventskrans se ud i år?

// Lea 

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.