mandag den 10. november 2014

DIY: Træstub sidebord



Jeg er sikker på, at I alle har set en træstub som sidebord før. Da den nordiske indretningsstil begyndte at blive populær for flere år siden, ønskede jeg mig inderligt en træstub til min stue. Jeg så dem rundt omkring på nettet og i butikker, men hvis jeg skulle købe en træstub kostede de mange, mange penge. Jeg havde ikke selv et træ jeg kunne fælde og forvandle til en stub, så jeg opgav lidt drømmen igen.


For et par år siden købte mine gode venner hus med brændeovn, og en weekend jeg var på besøg faldt mit øje på deres brændestabel. De havde fået foræret noget brænde og spild-pinde, og deriblandt var der en del træstubber. Jeg blev ellevild,  og kom med mange (utrolig tydelige) hints til hvad jeg ønskede mig i fødselsdagsgave af dem et par måneder senere. Til sidst tror jeg de blev så trætte af at høre på mine træstub-ønsker, at da jeg skulle hjem om søndagen tog de mig ud til brændestablen og gav mig lov til at vælge en træstub. Jeg var overlykkelig, og jeg fragtede min nyanskaffede træstub hjem i bagagerummet og slæbte den op i min lejlighed. Og så stod den der. Egentlig var planen, at jeg ville male den, men den skulle lige tørre lidt først. Og så stod den jo der og stod. Nu har den stået der i et års tid, og det er først for et par dage siden, at jeg fik taget mig sammen til at gøre lidt ved den. Jeg kom frem til, at det var en skam at male den, da jeg var rigtig glad for det mere naturlige udseende. Så til at starte med har jeg givet den en omgang lak, for at beskytte den lidt, hvis jeg skulle komme til at spilde på den. 

Sådan så den ud i sin helt naturlige stand:




Skyggerne i rummet giver den lidt grå fremtoning på billederne. Denne lidt grå farve har den også i virkeligheden, men kun når den står i skygge. Hvis man bevæger sig rundt om den, flytter områderne sig, så det er ikke rigtig noget jeg kan gøre noget ved (desværre). 

Jeg ville rigtig gerne fortælle dig præcis hvilken slags lak jeg gav den, men ærlig talt var det en slat fra dengang vi flyttede ind for 3 år siden, hvor vi sleb gulvene og gav dem lak. Det er ikke en lak der giver glans - den var mælkehvid og giver et mere mat og naturligt look. 

Jeg startede med at slibe træstubben ved håndkraft, bare for at gøre den modtagelige for lakken, og for at sørge for at den er jævn og glat over det hele. Lad være med at tage sorte bukser på - det fine støv sætter sig OVERALT! Jeg glemmer altid at klæde mig på til opgaven, men arbejdstøj, eller bare tøj der må blive beskidt, er en super god idé!

Sørg for at påføre lakken i et godt ventileret lokale. Jeg både sleb og lakerede den i vores über-utætte arbejds-kælderlokale, for ikke at få støv, lak, osv. i lejligheden. 


Efter at have slebet den over det hele, tørrede jeg den af med en fugtig klud, for at fjerne støvet. Det er ret vigtigt at tørre den af, så du ikke lakerer støvet fast til stubben - det ser ikke særlig pænt ud. Jeg lod træstubben lufttørre i et minuts tid, mens jeg fandt lakken frem. Jeg brugte en almindelig malerpensel jeg havde liggende, til at smøre stubben ind i lak. Jeg gav kun et enkelt lag, da jeg ikke bryder mig om det meget tydelige lakerede udseende. Det betyder så også, at den stadig er modtagelig over for væsker, så den er ikke helt beskyttet. Hvis man vil forsegle overfladen helt skal den lakeres 3 gange. For at undgå penselstrøg ved gentagne gange lakering kan man bruge en finhåret malerpensel.

Min træstub blev ikke særlig meget mørkere i farven af det tynde lag lak, men det er som om farven på den blev lidt varmere.



Min hund var også meget interesseret i stubben og kaffekoppen.




Nu må vi se om jeg engang får den malet - indtil videre får den lov til at beholde sit mere naturlige udseende. Jeg nyder hvertfald at se fjernsyn eller læse en bog med min kaffekop inden for rækkevidde.

// Lea

P.S. Se hvordan du laver coasters magen til mine lige her. 

1 kommentar:

  1. Jeg er fan af alt, hvad der er af træ. Og denne tabel er strålende!

    SvarSlet

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.