onsdag den 15. oktober 2014

Opskrift: Brombær/cheesecake cupcakes



I sommer var jeg til en hyggelig kandidatfest, hvor vi blandt andet fik serveret de lækreste cheesecake-cupcakes. Jeg fik lokket opskriften ud af den søde kandidat, og da vi skulle have gæster i weekenden tænkte jeg at en efterårsversion ville være på sin plads. Efteråret er symboliseret i at hindbærrene, som var en del af den oprindelige opskrift, blev skiftet ud med brombær.




Kiksebund:
15 digestive kiks
100 g smør

Cupcakes:
200 g mel
1 tsk bagepulver
0,5 tsk salt (De kiks jeg havde fået købt var meget saltede, så jeg undlod at komme yderligere salt i.)
160 g usaltetsmør
230 sukker
1/2 vaniljestang
1,2 dl cremefraiche
4 æggehvider
200 g brombær ( Kan erstattes med andre bær eller frugt, fx. hindbær, blåbær, jordbær eller rabarber i mindre stykker.)

Frosting:
200 g flødeost
100 g usaltet smør
300 g flormelis
1/2 vaniljestang

Kiksene smuldres og blandes sammen med det almindelige smør, til det er en samlet masse. Massen fordeles i formene ca. 1 spsk i hver og trykkes fladt ud i bunden. For at sørge for at dine papirforme holder faconen, kan du sætte dem i din muffinsform.
Bundene bages i 3-5 min ved 180 grader.

Æggehviderne piskes stive og skålen sættes til side. Mel, bagepulver og salt blandes i en anden skål.

I en tredje skål piskes sukkeret og vaniljekornene sammen med det usaltede smør, til det bliver lyst og lækkert. Herefter tilsættes halvdelen af melblandingen i sukkerblandingen til det er rørt godt ud, så tilsættes cremefraiche og det resterende af melblandingen.
Når dejen er blevet godt jævn, vendes 1/3 af æggehviderne forsigtigt i. Når æggehviderne er vendt godt ud, tilsættes resten af æggehviderne og brombærrene.
Fyld formene 2/3 op med dej, og lad dem bage i ca 20 min ved 180 grader.




Pisk flødeost, smør og vaniljestang til en ensartet masse, tilsæt herefter flormelis lidt efter lidt. I den oprindelige opskrift skulle man bruge 450 g flormelis, men da jeg prøvesmagte lidt undervejs, syntes jeg at den var fint sød med kun 300 g flormelis, men det er nok en smagssag. Stil frostingen på køl en times tid, og så er det bare i gang med at pynte.









Jeg tænker også man kunne lave den som en lækker vinterudgave med revet æble og nogle lækre krydderier i frostingen..

//Ann

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.