fredag den 17. oktober 2014

DIY: Crepeblomst



Oktober er store fødselsdags-måned hos os. Godt nok har hverken jeg eller min mand fødselsdag i oktober, men begge vores fædre, min farmor, min kusine, min morfar og flere gode venner har fødselsdag. Det betyder at oktober er fyldt med kage og gaveindpakning for os.
Ikke at jeg klager, både kage og gaveindpakning er jo gode ting, ikke sandt? Du synes måske ikke at det er vildt spændende at pakke gaver ind? Det kan jeg ikke helt forstå. Jeg elsker at pakke gaver ind! Sidste år i december fik jeg sagt til min lillebror, at jeg aldrig blev irriteret på butikker der pakker gaver grimt ind. Tværtimod, så bliver jeg vildt irriteret når de pakker gaverne flot ind, for så har jeg ingen undskyldning for at pakke dem om når jeg kommer hjem. Så vidt jeg husker erklærede han mig lettere sindssyg da jeg sagde det, men det er faktisk sådan jeg har det. For mig er det mindst lige så hyggeligt at pakke gaver ind, som det er at pakke dem ud.

Anyways, i dag tænkte jeg, at jeg ville dele en nem måde at pifte en lidt kedelig gaveindpakning ind på - nemlig ved at lave en crepeblomst. 

Du skal bruge:
  • crepepapir (jeg brugte 3 forskellige farver)
  • saks
  • papir (fx almindeligt printerpapir)
  • en tegnestift
  • nål og tråd
  • hæftemaskine
  • stor nål, fx en stoppenål (jeg brugte str. 13)

Start med at pakke din gave ind i gavepapir. Jeg pakkede min gave ind i et mat-metallisk guldpapir. 



I stedet for traditionelt gavebånd brugte jeg pink murersnor. Jeg har brugt det som gavebånd rigtig mange gange efterhånden, og jeg er helt vild med den der lidt rå og meget farverige snor mod de fine gavepapir. Jeg bruger også tit murersnoren til almindeligt brunt indpakningspapir, for at tilsætte lidt farve til gaven. Drop at binde en sløjfe, men behold enderne lidt lange. Læg gaven til side.


Jeg brugte 3 forskellige farver crepepair til min blomst, men føl dig fri til at bruge flere eller færre farver. 


Start med at rulle dit crepepapir ud, og fold det et par gange på midten.





Jeg endte med at folde mit crepepapir 5 gange i alt, så jeg fik en relativt lille firkant til sidst. Tegn en lille skabelon på dit blanke stykke papir, i formen af et halvt (på langs) blomsterblad. Længden på skabelonen bliver din blomsts radius. 


Placer skabelonen på dit foldede crepepapir. Sørg for at din lange, flade side af skabelonen lægger på dit crepepapir, der hvor dit crepepapir kun har en enkelt foldet kant. 


Klip det ud og fold dine blomsterblade ud. 


Gentag med de andre ruller af crepepapir.


For at holde styr på midten af blomsten mens vi lægger blomsterbladene til rette, er det nemmest hvis du har en tegnestift.


Placer blomsterbladene forskudt fra hinanden, med midten hele tiden over tegnestiften. Pas på ikke at komme til at rive crepepapiret i stykker når du prikker det på tegnestiften - det revner let. 


Fortsæt indtil alle blomsterblade er placeret ovenpå tegnestiften.



For at holde lidt bedre styr på brugte jeg her nål og tråd, men hvis man er meget fingernem kan dette trin nok godt udelades. 


Saml forsigtigt blomsten op, uden at flytte rundt på blomsterbladenes placering, og giv blomsten et par sting ned gennem midten for at holde sammen på det hele. Pas igen på ikke at komme til at rive for meget i crepepapiret, da det revner meget nemt. 



Nu hvor du ikke skal bekymre dig om blomsten falder fra hinanden længere, er det tid til at få den til at ligne en blomst. Find din hæftemaskine frem og start med at hæfte blomsten i bunden, lidt til siden fra midten. 



Vend blomsten om og del nu den sidste uhæftede del ind i to og hæft hver del, sådan at du har hæftet blomsten tre steder ud fra midten.


Vend blomsten om, og stress ikke over at den ikke ligner en blomst endnu.


Begynd nu forsigtigt at brede blomsterbladene nedad og krøl nogle af dem let sammen for at skabe fylde. Brug gerne et par minutter på at gøre din blomst fin og fluffy.


For at sætte den på pakken tog jeg en stor størrelse nål og trådede den med den ene ende af murersnoren på pakken.


Sy igennem blomstens base med murersnoren.



Sæt blomsten til rette oven på din knude på murersnoren og bind enderne sammen, så blomsten ikke kan falde af pakken. Klip enderne af. 

Et voilá! Et styks fin og glad gave, klar til at blive givet væk. 



// Lea



0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.