mandag den 7. december 2015

Opskrift: Norske klejner


I går på en rigtig inde søndag, med regn og blæst stod den alligevel på adventshygge. En af mine julefavoritter er norske klejner, og i år er det anden gang jeg bager de lækre norske klejner til min mor og jeg. 




Ingredienser. ca. 30 stk.

2,25 dl lunkent vand
50 g gær
150 g blødt smør
110 g sukker
2 tsk kardemomme
revet skal fra en lime
ca 750 g hvedemel

2 pakker palmin til kogning. 

Bland vand, æg og gær i en røremasine og tilsæt de resterende ingredienser når gæren er rørt ud. Tilsæt melet lidt efter lidt, til dejen bliver blød og smidig. Jeg tilsættede mel indtil dejen slap skålen når maskinen rørte ved høj fart. Dejen skal ikke være for kompakt.

Lad dejen hæve i ca. 45 min.

Jeg har ikke så stort et køkkenbord, så jeg delte dejen i 3 dele og rullede dem ud så der blev 10 klejner af hver del dej. 
Skær en rids midt i klejnerne og vrid enden igennem hullet, så de får klejne form


Lad klejnerne hvile indtil palminen er smeltet og er ca. 175 grader. Jeg brugte et termometer til at holde høje med temperaturen. Hvis palminen bliver for varm bliver klejnerne hurtigt mørke men ikke helt gennembagt. 


Kog klejnerne et par minutter på hver siden til de er flotte gyldne. Lad dem dryppe af på noget køkkenrulle.


Mens klejnerne køler af er det tid til at lave den lækre syrlige glasur.Jeg lavede kun en lille portion glasur, da resten af klejnerne enten skulle op til min mor eller i fryseren.

100 g flourmelis
2 spsk citronsaft
1-2 spsk vand
lidt gul frugtfarve




Glædelig jul🎄🎁
// Ann 


0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.