mandag den 25. maj 2015

Sådan laver du den perfekte kande stempelkaffe


Som I måske har opdaget, så betyder min kaffe ret meget for mig. Måske jeg endda er en smule snobbet med min kaffe - hvertfald den kaffe jeg selv serverer og drikker herhjemme. Selvom jeg mest laver kaffe på min trofaste MoccaMaster, så ville jeg ikke undvære min stempelkande. Den er god, hvis man gerne vil lave en hurtig kande kaffe med massere af smag. Desværre er der mange der brænder deres kaffebønner af, når de laver stempelkaffe, fordi de hælder kogende vand over bønnerne. For at få den bedste smag muligt, er der et par trin der skal følges.


Til at starte med vil jeg helt sikkert opfordre til at købe en kaffebog, hvis du går op i din kaffe eller gerne vil lære mere om at få den gode smag frem i kaffen. Jeg har denne her, og den er rigtig god til at forklare både om diverse kaffebønner og diverse brygningsmetoder. (Jeg fik den i Arnold Busck på tilbud til 99 kr sidste år.)

Når du forbereder en kande stempelkaffe, hedder reglen at du skal bruge 60 g kaffe til 1000 g vand, kværnet groft. Start med at koge dit vand, og lad det derefter stå i 1 minuts tid, indtil temperaturen er faldet til mellem 95 og 92 grader. Dette sikrer at du ikke brænder bønnerne (og deres smag) af. Hæld vandet over dine grovkværnede bønner, og sørg for at det hele er godt blandet sammen. Det hjælper at røre rundt med grydeske. Lad det trække i 4 minutter uden låg eller filter. 

Efter de 4 minutter er gået rører du igen rundt - dette får bønnerne til at falde til bunds i kaffen. Fjern det hvide skum på toppen med en ske. Skummet har en del bitterhed og tørhed i sig, så det giver en rundere kop kaffe at fjerne det. Lad kaffen stå 20-30 sekunder, så de små partikler falder til bunds. Tryk derefter stemplet (filteret) i bund og servér kaffen. 



Hvis du går endnu mere op i din kaffe end bare at følge disse trin, så er der også andre ting der kan spille ind. For eksempel vil jeg altid opfordre til at købe en flaske mineralvand, i stedet for at bruge vand fra hanen. Vandet fra hanen kan indeholde rigtig meget kalk, der kan gå ind og forstyrre kaffens smag. Derudover kan du også eksperimentere med hvor groft bønnerne skal kværnes. Hvis du synes din kaffe bliver for bitter, kan du fx prøve at kværne dine bønner grovere. Dette skulle gerne give en fyldigere og kraftigere kaffesmag, uden at bitterheden skulle blive skarpere. Noget af det spændende ved kaffe er jo netop, at enhver slags bønner og enhver slags ristning producerer en anden smag, så derfor synes jeg det er vigtigt at smage sig frem til hvad der fungere bedst. (Læs meget mere om alle disse kaffe-nørderier i diverse kaffebøger - det er spændende læsning og giver jo et ganske håndgribeligt, og velsmagende, resultat.)


Hvordan foretrækker du din kaffe? Mandag morgen må jeg indrømme, at bare den er sort, så ryger den ned. Ugen skal jo i gang! 

// Lea



0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.