mandag den 13. april 2015

Opskrift: Koldbrygget kaffe og iskaffe


I dag skal vi snakke om noget jeg er ganske passioneret omkring. Nej, det er ikke chokolade. Godt bud ellers. Det er noget der smager hammer godt sammen med chokolade. That's right, vi skal snakke om kaffe i dag! Og hvilken bedre måde at starte ugen ud på, amiright? Som mit yndlingsordprog lyder: may your coffee be strong and your monday be short!


Min instagram vidner om min kærlighed til kaffe!

Hvis der er noget man altid kan finde i min fryser og mit køleskab, så er det kaffebønner. Det er sjældent der går en dag uden, at jeg drikker kaffe. Faktisk er det eneste jeg bruger min instagram til billeder af kaffe og min hund. Til min fødselsdag ønsker jeg mig kaffebønner. Gør det mig mærkelig? Nej, vel? Det betyder da bare at jeg er passioneret. *host total kaffe-nørd host*. Derfor ligger dagens opskrift mit hjerte ganske nært - jeg vil nemlig dele opskriften på min absolut yndlings hjemmelavede iskaffe, og for at lave den skal vi først lave en gang koldbrygget kaffe, aka kaffe brygget på koldt vand. Er du ikke fan af kold kaffe? Det er jeg heller ikke, men jeg lover dig at det bliver godt - bliv bare hængende!

Sjov historie: Da jeg var i USA tilbage i 2009 gik jeg en morgen ind på en kæde-café for at få en kop kaffe med på vejen. Så vidt jeg husker var det en Dunkin' Donuts. Og er jeg den eneste der glæder sig til at Dunkin' Donuts åbner op rundt omkring i landet?! Det var ganske varmt i vejret, så jeg tænkte at en iskaffe var lige det jeg havde brug for. Jeg gik ind, kiggede op på menukortet og bestilte en iced coffee. Når man bestiller iskaffe i Danmark får man kaffe eller espresso blandet op med kold mælk, isterninger og lidt vanilje. Det var det jeg forventede at få, men det var langt fra det jeg fik. Den kop kaffe den unge mand langede over disken var en omgang kold kaffe og isterninger. That's it. Jeg tog en enkelt slurk og smed den i den nærmeste skraldespand. Og så var jeg ellers færdig med at bestille iskaffe på den tur.

Anyways. Opskriften på koldbrygget kaffekoncentrat er ikke helt præcis, da den varierer meget alt efter hvilke bønner man bruger og hvor længe man lader den brygge. Jeg kan godt lide en kraftig smag, så jeg brugte nogle lækre mørkristede espressobønner fra Uganda, men man kan sagtens bruge almindelige mellem- eller lysristede bønner. Brug de bønner du synes smager bedst. Jeg vil klart anbefale at man kværner bønnerne selv, men hvis man ikke har en kaffekværn så kan man godt bruge formalet kaffe. Opskriften er som følger:

  • 1,5 dl kaffebønner
  • 8 dl koldt kildevand (man kan også godt bruge vand fra hanen, men - nerd alert - vær opmærksom på at kalken i vandet kan forstyrre kaffebønnernes smag en smule)
Kværn bønnerne (groft, som til stempelkande) og hæld vandet over. Rør rundt, så du er sikker på at alt er dækket af vandet. Dæk med film og lad det trække i 12-24 timer ved stuetemperatur (jeg lod min kaffe trække i 21 timer). Hvis du har mod på det, kan du smage på kaffen efter 12 timer og vurdere om du vil lade den trække videre. For nemhedens skyld blandede jeg det i min stempelkande, men du kan også bare bruge en kande eller en skål. Når kaffen har trukket filtrerer du den, fx gennem kaffefilter. Jeg trykkede min stempelkande ned for at tage det meste og hældte resten gennem et kaffefilter. Opbevar din koldbryggede kaffe i køleskabet. 




Nu til det sjove - iskaffe opskrifterne! Du får her de 2 opskrifter jeg laver herhjemme, lidt på skift og afhængigt af hvad jeg har i køkkenet. Husk at smage dem til, da smagen afhænger meget af hvilke bønner du vælger at bruge og hvor længe du lader dem trække. 

Iskaffe #1 (min mands favorit):
  • isterninger
  • 1 cl vaniljesirup
  • 1 dl koldbrygget kaffekoncentrat
  • 1,5 dl kold mæk
Bland alle ingredienser sammen i et glas og smag til. 




Iskaffe #2 (min favorit):
  • isterninger
  • 2 dl koldbrygget kaffekoncentrat
  • 2 spsk kondenseret mælk
Rør alle ingredienser sammen i et glas og smag til. 




Hvis du vil oppe dit kaffe-game lidt, kan du selvfølgelig fryse kaffe ned i et par isterningebakker, så dine isterninger ikke fortynder din lækre iskaffe for meget. 


Om det bliver solskin eller regn, så ved jeg godt hvad jeg drikker i eftermiddag. Hvad med dig?

// Lea

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.