fredag den 9. januar 2015

Opskrift: Hjemmelavet müsli



Fik I hentet e-bogen om morgenmad i mandags? Der er nogle seriøst lækre opskrifter deri - jeg glæder mig til at prøve dem! Jeg er ikke altid lige god til at få spist morgenmad, men morgenmad er faktisk en af mine yndlingsmåltider og brunch er noget af det bedste jeg ved. Lige pt er jeg ved at komme ind i en god rytme hvor jeg spiser skyr eller yogurt med müsli på. (Btw, hedder det overhovedet müsli længere? Er det seje navn ikke granola nu? Jeg kan mærke jeg ikke er helt med på beatet her.) Grunden til jeg laver min müsli selv er ikke for at være hipster eller overskudsagtig - jeg synes bare ikke jeg kan finde en god købe-müsli jeg er helt tilfreds med, og som jeg også har råd til at købe jævnligt.

Faktisk er müsli noget af det letteste at smække sammen, og du bestemmer helt selv hvad du putter i. Du kan jo egentlig bare tage lidt havregryn, nødder og hvad du ellers synes og friste på panden eller i ovnen, og vupti - så er der müsli! Hvis du alligevel gerne vil have en opskrift at følge (og lave om på helt som du lyster!), så får du her den opskrift på müsli der passer bedst til mig:

Til ca. 500 g skal du bruge:
  • 125 g havregryn
  • 90 g hasselnødder
  • 70 g grofthakkede mandler
  • 50 g grofthakkede valnødder (eller pecannødder)
  • 50 g græskarkerner
  • 25 g lyse sesamfrø
  • 25 g hørfrø
  • 50 solsikkekerner
  • 70 g kokosmel
  • 125 g flydende honning
Bland alle ingredienser sammen, indtil det hele er dækket af honning. Spred ud på 1-2 bageplader og rist i ovnen ved 160 grader i ca. 20 minutter. Vend rundt 1-2 gange under ristningen (især hvis din ovn bager ligeså ujævnt som min). Køl af og opbevar i lufttæt beholder. 

Honningen gør müslien sød, men hvis man vil kan man sagtens undlade den og evt. tilføre lidt sødme ved at blande rosiner eller tranebær i efter ristningen.

Så nemt er det! Så ingen undskyldning for ikke at spise morgenmad mere - lad os minde hinanden på det. 

// Lea

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.