onsdag den 14. januar 2015

DIY: Tavle


For ca. 1 år siden lavede jeg en tavle til min stue. Måske tænker du, at det er et lidt mærkeligt sted at hænge en tavle, men jeg ser det mere som foranderlig kunst. Jeg bruger den til at tegne på eller til at skrive citater og ordsprog på. Derudover skriver jeg menuer på den til fester eller events. Jeg ville efterhånden slet ikke kunne undvære den!

Det er ufattelig nemt, at lave din egen tavle.
Du kan købe enten tavlelak som maling eller på spray. Jeg havde et lærred liggende. Jeg satte malertape rundt i kanten og malede ellers hele lærredet med tavlelak-maling. Min tavle er lidt ujævn pga penslen jeg brugte, men hvis man vil have en hel jævn overflade er det vigtigt først at gøre overfladen på lærredet jævn med en grunder eller filler, og derefter bruge tavlelak på spray. Giv dit lærred (eller hvad du nu bruger) et par gange med tavlelak.

Når din tavlelak er helt tør, er det vigtigt at du 'grunder' den ved at tvære kridt ud over hele fladen og tørrer det af igen. Det gør, at du kan hviske ud og tegne igen, uden at man kan se silhouetter af ting du  før har skrevet eller tegnet.

Som sagt bruger jeg min tavle til flere forskellige ting, så her er hvordan jeg har brugt den de sidste par gange.

I december brugte jeg den som en del af julepynten, ved at tegne en mistelten på den.


Til nytår brugte jeg tavlen til at skrive en drinks-opskrift på, og satte den derefter ved flaskerne på drinksbordet. 


Nu, hvor det ikke længere er jul eller nytår (og derfor nok ikke lige så socialt acceptabelt at have drinks-opskrifter hængende) tænkte jeg, at jeg ville gå tilbage til at have et citat på den. 


Citatet jeg valgte var "There's always time for coffee". Ikke for at minde mig om at drikke mere kaffe (jeg drikker mere end nok kaffe), men mere for at minde mig selv om, at gøre plads til de små, fornøjelige ting i hverdagen. 

Hver gang, inden jeg skriver eller tegner på tavlen laver jeg lige en lille skitse på et papir, så jeg finder ud af hvordan jeg vil have skriften og positioneringen af ordene. 


Derefter er det bare at få det over på tavlen. Og det bedste af det hele? Man kan altid hviske det ud og starte forfra, hvis man ikke bliver tilfreds. 





Hvad ville du bruge en tavle til?

// Lea

0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.