fredag den 19. september 2014

Opskrift: Blåbærsylt



Hvert år bliver jeg overrasket over, hvordan hele blog-verdenen går fuldstændigt i selvsving over efterårssæsonen. Måske er det fordi de fleste blogs jeg læser er fra USA, men lige pludselig er der græskar og "I love fall" over det hele, og helt ærligt, så forstår jeg det ikke rigtigt. Måske er det fordi jeg selv fungerer bedst i solens varme, men jeg bliver altid en smule trist, når efteråret melder sin ankomst. En optur i det begyndende efterår er dog helt sikkert bær-høsten. 


De små, fine blåbær på min busk i haven er så småt ved at blive mørke i farven. En af mine yndlingsting at bruge blåbær til (udover at putte dem i alverdens kager) er, at lave blåbærsylt. Det er virkelig nemt og smager bare så godt! 

Du skal bruge:
250 g blåbær
1 vaniljestang
125 g sukker eller 25 g stevia 
saften fra 1 citron


Flæk vaniljestangen på langs, og put alle ingredienserne i en gryde. Lad det simre uden låg i ca. 15 minutter. Fisk de to halve vaniljestænger op, og blend evt. massen med en stavblender, hvis du vil have en hel ensartet blåbærsylt.

Brug den til at forsøde din weekend, fx ovenpå græsk yogurt sammen med hakkede nødder og græskarkerner som en lækker morgenmad, eller inviter et par venner forbi i morgen formiddag og server den som en del af en weekend-brunch. Den er også lækker i dessert, fx i trifli.



Hvis du vælger at bruge stevia i stedet for almindelig sukker, dukker der en lille bismag af anis op i din blåbærsylt. Hvis man ikke er til det, vil det være bedst at bruge almindelig sukker, eller en anden form for erstatningssukker, men personligt synes jeg smagen komplimenterer blåbærrene rigtig godt, og jeg foretrækker faktisk min blåbærsylt med denne smule lakridseftersmag. 

 Velbekomme og god weekend!

// Lea


0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.