fredag den 5. september 2014

DIY: Hæklet net


 Kan du hækle? Jeg lærte at strikke af min mor som barn, men jeg glemmer altid hvordan man slår masker op. Jeg besluttede mig for at lære at hækle for et par år siden, og efter et par youtube-videoer lykkedes det. I dag foretrækker jeg helt klart at hækle frem for at strikke.



Her til semester-start manglede jeg en taske eller et net til de dage hvor jeg kun har enkelte forelæsninger, og derfor ikke skal have andet end min computer, en blok, penalhuset og en vandflaske med. Jeg havde en del t-shirt garn liggende i forskellige farver og længder, så jeg tænkte det var på tide at få brugt de rester. Jeg fulgte ikke selv en opskrift, men prøvede mig lidt frem. Kunne du have lyst til at hækle et net i samme størrelse, har jeg skrevet trinene ned.

(Kan du ikke hækle, så tjek evt. denne enkle vejledning eller find en anden på youtube - der er mange at vælge imellem.)

Jeg hæklede nettet i t-shirt garn (kan købes i diverse hobby butikker, og nogle gange i butikker som Super Brugsen og Kvickly) med en hæklenår str. 12 mm.

Start med 28 luftmasker for at få bredden på nettet.


Hele nettet er hæklet med dobbelte stangmasker. Jeg begyndte med at hækle 2 rækker dobbelte stangmasker i luftmaskerne. (Husk at hækle en luftmaske efter de 28 dobbelte stangmasker, så du kan vende.)


I den tredje række placerede jeg åbningen til håndtaget. Dvs. at tredje række bestod af 10 dobbelte stangmasker, 8 luftmasker, og 10 dobbelte stangmasker. Derefter er det bare at hækle rækker derud af.



Jeg hæklede mit net ud i et langt stykke med 28 rækker i alt. Husk at lave åbning til håndtaget i 26. række, ligesom der blev lavet åbning i 3. række. 

Til sidste hæklede jeg siderne sammen med almindelige stangmasker, hæftede enderne, vendte vrangen ud (ind?) og ta da! Et styks net er klart. 





God fornøjelse!

// Lea 


0 kommentarer:

Søg i denne blog

Om Bloggen

I tænker måske, hvad står MTOTFLS for? Det er egentlig ret simpelt. M står for mandag, T for tirsdag, O for onsdag osv.

Bloggen er en livstilsblog med en blanding af DIY, opskrifter, fotografering og andre ting vi får vores hverdag til at gå med.

Etiketter

Opskrift (103) inspiration (53) DIY (52) bagværk (37) Jul (26) Dessert (25) Kage (22) aftensmad (22) sommer (18) Efterår (17) Efterårsmad (17) Snack (17) Advent (16) Morgenmad (16) indretning (13) chokolade (11) Hækle (10) Foto (9) Garn (9) julepynt (9) forår (8) guide (8) sommermad (8) æbler (8) Gaver (7) Papir (7) naturensspisekammer (7) brunch (6) forret (5) Brombær (4) Hasselnødder (4) Rejse (4) frokost (4) varme drikke (4)

Følg os på Bloglovin'


Følg os på Instagram

Pin it!

Om os

Om os
Lea & Ann
Leveret af Blogger.